Rabu, 11 April 2012

Pakatan Rakyat

Pakatan Rakyat


Kerabu Bersuara ®

Posted: 11 Apr 2012 03:07 PM PDT

Berapakah sebenarnya hutang PTPTN yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekiranya pinjaman PTPTN dihapuskan?

Hutangnya adalah RM24.7 bilion. Ini adalah pinjaman yang telah dikeluarkan oleh peminjam-peminjam sehingga kini.

Angka RM43 bilion yang disebut-sebut BN itu adalah jumlah keseluruhan pinjaman yang telah diluluskan. Sebahagian besarnya belum dibayar, ada juga yang membatalkan pinjaman di tengah jalan dan pelbagai perkara lain.

PTPTN tidak meminjam wang dari institusi kewangan berdasarkan pinjaman yang diluluskan. Ia meminjam mengikut keperluan mengeluarkan pinjaman kepada pelajar seperti yang dituntut pelajar.

Oleh itu, jumlah yang perlu ditanggung kerajaan untuk menghapuskan hutang PTPTN ialah RM24.7 bilion, iaitu separuh dari angka RM43 bilion yang disebut-sebut Perdana Menteri.

Bagaimana KEADILAN mahu membayar jumlah RM24.7 bilion ini?

Seperti juga pinjaman rumah yang kita buat, ia melibatkan tempoh masa pembayaran yang panjang. Jumlah RM24.7 bilion ini bukanlah perlu dibayar serta-merta apabila KEADILAN memansuhkan hutang PTPTN.

Jumlah ini akan dibayar mengikut tempoh masa 10 hingga 20 tahun di masa akan datang, seperti mana pinjaman-pinjaman lain yang dibuat kerajaan kini.

Jumlah yang perlu dibayar setiap tahun adalah antara RM2 bilion hingga RM2.5 bilion mengikut anggaran KEADILAN.

Ada banyak cara kerajaan boleh membayar jumlah ini.

Contohnya, kerajaan boleh merangka satu akta yang mensyaratkan mengikut undang-undang bahawa peratusan tertentu dari hasil minyak perlu dimasukkan ke dalam tabung pelaburan pendidikan. Dana ini tidak boleh diganggu dan hanya boleh digunakan untuk pendidikan.

Setiap tahun, sejumlah RM2 bilion boleh diambil dari dana ini untuk membayar tanggungan hutang PTPTN yang diambil alih oleh kerajaan. Jika ini dibuat, dalam tempoh 10 hingga 15 tahun, kita berjaya menghapuskan hutang PTPTN.

Jika kerajaan tidak mahu menyentuh hasil minyak, kerajaan juga ada pilihan untuk melakukan kaedah pembiayaan semula (atau refinancing). Kerajaan boleh menerbitkan bon baru berjumlah RM2 bilion setiap tahun yang akan dibayar dalam tempoh yang lebih panjang, misalnya 20 tahun. Hasil dari bon ini boleh digunakan untuk membayar hutang PTPTN yang diambil alih.

Sebenarnya, pelbagai cara boleh dilakukan untuk menanggung kos menghapuskan hutang PTPTN ini. Malah, jika kerajaan berjimat dan menghentikan ketirisan perbelanjaan yang melebihi RM28 bilion setiap tahun, jumlah RM2 bilion yang perlu dibayar adalah terlalu sedikit.

Bagaimana pula dengan mereka yang telah membayar sebahagian hutang mereka?

Setakat akhir tahun 2011, dianggarkan RM2.8 bilion telah dibayar kembali oleh 651,000 peminjam sejak PTPTN diperkenalkan.

Sebahagian besar peminjam masih belum melunaskan hutang. Prestasi pembayaran balik juga berbeza-beza mengikut peminjam. Ada yang membayar dengan berterusan setiap bulan mengikut kadar yang ditetapkan. Ada yang membayar lebih rendah. Ada juga yang langsung tidak membayar.

Pun begitu, kutipan RM2.8 bilion bermakna secara puratanya 10% dari jumlah pinjaman yang diambil telah dibayar balik.

Ada pelbagai mekanisme yang boleh dipertimbangkan untuk memastikan kebajikan dan keadilan kepada peminjam yang telah membayar hutang mereka.

Contohnya, kadar purata 10% boleh digunakan sebagai kadar minima pembayaran rebat dan ditambah dengan peratusan rebat yang berkadar terus dengan jumlah pembayaran seseorang individu, seperti berikut:

Maslan Ali meminjam RM18,000 dari PTPTN. Setakat ini beliau hanya membayar RM680 kepada PTPTN.

Munir Ali meminjam RM20,000 dari PTPTN. Beliau telah membayar RM2,500 kepada PTPTN.

Mohamad Ali meminjam RM20,000 dari PTPTN dan membayar RM4,800 setakat ini.

Kadar 10% pembayaran (iaitu kadar purata pembayaran) diambil kira sebagai kadar minima menentukan rebat yang dipulangkan kepada peminjam.

Maslan Ali hanya membayar 4% pinjamannya iaitu dibawah kadar purata nasional. Beliau tidak layak mendapat apa-apa pembayaran rebat.

Munir Ali membayar 12.5%. Beliau layak menerima rebat. Jika kadar pembayaran rebat ditetapkan sebagai berkadar terus dengan jumlah pembayaran, maka Munir Ali mendapat (12.5% X RM2,500 = RM312.50) sebagai rebat prestasi pembayaran PTPTN.

Begitu juga dengan Mohamad Ali yang bakal mendapat rebat sebanyak (24% X RM4,800 = RM1,152).

Banyak lagi mekanisme yang boleh diputuskan untuk menjamin kebajikan dan keadilan kepada peminjam yang membayar kepada PTPTN.

Jika kaedah pembayaran rebat seperti di atas digunapakai, maka tanggungan kerajaan untuk membayar rebat tidaklah setinggi seperti yang diwar-warkan. Jika kadar 10% adalah kadar purata pembayaran rebat, maka jumlah wang yang perlu diperuntukkan untuk membayar rebat kepada peminjam yang telah membayar adalah (10% X RM2.8 bilion = RM280 juta) sahaja.

Setelah kita hapuskan PTPTN, bagaimana kita akan membiayai yuran pengajian dan kos pendidikan tinggi rakyat selepas itu?

Masalah pembiayaan pendidikan tinggi rakyat yang meruncing bermula apabila Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pendidikan memperkenalkan beberapa akta baru dalam tahun 1996 seperti Akta Pendidikan dan Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996.

Pengenalan akta-akta ini menandakan bermulanya era bila mana tanggungjawab menyediakan tempat dan peluang pendidikan tinggi diserahkan kepada pihak swasta. Tindakan ini telah ditentang pimpinan siswa ketika itu atas kebimbangan ia samalah dengan memperniagakan sektor pendidikan tinggi.

PTPTN kemudiannya ditubuhkan dalam tahun 1997 yang bertujuan untuk menyediakan pembiayaan kepada belanja pendidikan tinggi yang mula melambung dengan penglibatan besar-besaran pihak swasta melalui IPTS.

Oleh kerana kerajaan tidak menyediakan tempat yang mencukupi untuk lepasan sekolah yang layak memasuki universiti, ratusan ribu rakyat pelbagai kaum terpaksa mendaftar ke IPTS yang yurannya lebih mahal.

Oleh itu, kita kena kembali kepada zaman sebelum 1996 iaitu tempat dan peluang untuk melanjutkan pendidikan tinggi kepada lepasan sekolah disediakan oleh kerajaan. Kos dan yurannya lebih rendah kerana tiada unsur "keuntungan" berbanding IPTS. Bila ini berlaku, peranan IPTS akan kembali kepada menyediakan peluang khas yang tidak dapat disediakan oleh IPTA seperti kursus-kursus khas, pengajian baru dan lain-lain.

Sejak tahun 2005, jumlah kemasukan pelajar ke IPTS telah mengatasi IPTA dan jurang ini semakin melebar saban tahun. Contohnya, dalam tahun 2005 nisbah kemasukan pelajar di IPTA:IPTS adalah 310,000 (IPTA) berbanding 337,000 (IPTS). Jurang ini telah meningkat menjadi 372,000 (IPTA) berbanding 466,000 (IPTS) menjelang 2010, mengikut unjuran yang dibuat Kementerian Pendidikan Tinggi sendiri.

Lambakan IPTS dan pergantungan kepada IPTS untuk menyediakan kemudahan pendidikan tinggi menyebabkan bebanan hutang PTPTN juga melambung, kerana yuran IPTS yang lebih mahal dan jumlah pemohon dari IPTS yang naik mendadak.

Jika ini berterusan, kerajaan di masa hadapan tidak mampu menanggung kos pendidikan tinggi.

Sebab itu, langkah pertama adalah mengembalikan peranan kerajaan dalam menyediakan tempat dan peluang melanjutkan pelajaran tinggi seperti sebelum 1996.

KEADILAN percaya jika 10 IPTA baru dibina dalam masa 10 tahun akan datang, 100,000 tempat baru di IPTA dapat disediakan. Ini akan mengurangkan pergantungan kepada IPTS dalam menempatkan pelajar lepasan SPM.

Pembiayaan pelajar di IPTA dibuat melalui 3 cara. Pertama, yurannya memang lebih murah kerana tiada unsur keuntungan tidak seperti IPTS. Kedua, jaminan KEADILAN bahawa melalui konsep pendidikan percuma, yuran dan kemudahan tempat tinggal disediakan kepada pelajar lalu mereka tidak perlu meminjam bagi kedua-dua tujuan ini. Ketiga, subsidi makanan dan lain-lain akan memastikan kos makan dan sara hidup pelajar di kampus tidak tinggi, lalu tidak memerlukan pembiayaan yang tinggi.

Berdasarkan yuran IPTA, subsidi kerajaan dan pembiayaan PTPTN sedia ada, kos purata untuk kursus sarjana muda bagi seorang pelajar setiap tahun adalah RM25,000.

Maka, kiraan awal kos pembiayaan yang perlu ditanggung:

Kos tambahan menyediakan pendidikan percuma bagi 100,000 tempat baru di 10 IPTA baru:

RM25,000 X 100,000 = RM2.5 bilion setiap tahun

Kos tambahan memastikan pendidikan percuma bagi 372,000 pelajar sedia ada di IPTA:

RM5,000 (pinjaman PTPTN biasa yang diberikan kepada pelajar IPTA) X 372,000 = RM1.86 bilion setiap tahun

Kos pembiayaan baki pelajar di IPTS (anggaran berdasarkan pengurangan 30% tempat di IPTS dan hanya 35% dari pelajar IPTS mengambil PTPTN, berdasarkan rekod semasa):

RM25,000 (pinjaman PTPTN biasa yang diberikan kepada pelajar IPTS) X 60,000 = RM1.5 bilion setiap tahun

Maka, jumlah pembiayaan pendidikan tinggi di bawah rancangan yang dipertimbangkan KEADILAN adalah (RM2.5 b + RM1.86 b + RM1.5 B) RM5.86 bilion setiap tahun.

Dalam tahun 2010, PTPTN meluluskan RM6.1 bilion pinjaman kepada peminjam.

Ini bermakna, jumlah yang ditanggung kerajaan kini lebih tinggi berbanding dengan jumlah pembiayaan sekiranya pendidikan percuma diperkenalkan melalui pengwujudan 10 IPTA baru bagi menyediakan 100,000 tempat baru seperti yang dicadangkan KEADILAN.

Walaupun PTPTN dihapuskan, dana pinjaman kepada pelajar yang masih mahu meneruskan pelajaran di IPTS tetap disediakan tetapi jumlah ini lebih kecil berbanding tanggungan RM6 bilion setiap tahun sedia ada.

Tambahan pula, lebih ramai pelajar yang akan menikmati kemudahan pendidikan percuma kerana tempat-tempat di IPTA adalah mencukupi dan keperluan menyediakan pinjaman pelajaran kepada pelajar-pelajar akan berkurangan dengan mendadak.

Semua ini bakal dibiayai dengan kos yang tidak banyak berbeza dengan kos yang dibelanjakan sekarang. Bezanya, wang akan dilaburkan di dalam IPTA baru untuk menyediakan lebih banyak tempat bagi pendidikan tinggi percuma, bukannya disalurkan ke pelbagai IPTS seperti sedia ada.

Soal Jawab PTPTN - sila download PDF untuk risalah Soal Jawab

Briged Al-Akhdor LR2

Posted: 11 Apr 2012 01:38 PM PDT


Dalam PRU 1999, orang Melayu lari meninggalkan Umno dan BN kerana kes Anwar. Terengganu terlepas ketangan PAS manakala Kelantan terus kukuh. Di Kedah, majoriti 2/3 dapat dihapuskan…tapi UBN masih dapat mengekalkan Putrajaya kerana undi orang Cina dan India. Cina, India dan SPR menjadi talian hayat kepada Umno.

Selepas 1999, Umno tak percaya kat Melayu. Melayu tak boleh diharap…dan untuk mengekalkan kuasa, maka UBN menggunakan SPR untuk mengubah sempadan pilihanraya. Sempadan pilihanraya dimanipulasi dengan memastikan dalam setiap kawasan Parlimen atau DUN, mesti ada peratus-peratus tertentu undi Cina dan India.

PRU 2004..Umno dan BN menang besar. Tapi masa tu mungkin kerana faktor Pak Lah. Lagi pun Mahathir yang dibenci oleh orang Melayu dah berundur.

Nasib Pak Lah tak baik sebab isteri tersayang meninggal dunia..dan bila dapat bini baru..selalu la kerja overtime. Akibatnya, Pak Lah selalu tertidur dalam waktu kerja.

Bila tiba PRU 2008, keadaan menjadi terbalik. Orang Cina dan India yang dianggap fixed-deposit bagi BN sudah berubah angin. Akibatnya, BN kehilangan lima negeri. Satu negeri berjaya dirampas balik dengan tipu helah.

Tapi sekarang tak sama macam 1999. Lepas tahun 1999, Bn masih boleh mengubah sempadan pilihanraya dan menambah kerusi kerana depa masih lagi menguasai 2/3 Parlimen. Sekarang tak boleh! Undi Cina dan India pun sudah tidak boleh diharap.

Hanya satu talian hayat yang tinggal yang boleh digunakan oleh Umno dan BN iaitu SPR.

Selepas PRU 2008, SPr duduk termenung memikirkan apa nak buat untuk memastikan UBN terus berkuasa. Sapa yang fikir SPR adalah badan bebas untuk mengendalikan pilihanraya…mereka tergolong dalam kalangan orang-orang yang bangang. SPR diwujudkan untuk memastikan BN terus berkuasa.

Nak tambah kerusi tak boleh. Nak ubah sempadan tak boleh. Tapi ada satu perkara yang boleh dibuat oleh SPR iaitu "Belah bahagi kawasan".

Benda ini dibuat sejak Jun 2009. Kalau dulu pengundi dipindahkan..sekarang lokaliti dipindahkan. Contohnya, kalau dulu lokaliti Taman Anggerik termasuk dalam Parlimen Kuala Kangsar, sekarang Taman Anggerik sudah berada dalam Parlimen Padang Rengas.

SPR tak pindah pengundi..tapi bila lokaliti dipindahkan, maka secara otomatik pengundi-pengundi "terpindah". oleh kerana lokaliti yang dipindahkan, maka pertambahan dan pengurangan pengundi tidak dimaklumkan dalam Daftar Pemilih Tambahan. Akibatnya, ramai la orang parti yang tak tau. Tup-tup..bila ada Pilihanraya Kecil..baru terpinga-pinga, "macam mana 14,000 pengundi sudah dipindahkan?". Masa tu tak payah cakap dah..sebab bila tiba pilihanraya, apa yang SPR cakap adalah wahyu. Tak boleh dipertikaikan. Nak bising…bawa ke mahkamah. Tapi nak buat apa? pilihanraya dah habih.

Sapa yang nak pantau apa yang SPR buat? Nak harap parti-parti politik..aku tak harap. Dulu Khalid Ibrahim pernah mengumumkan peruntukan sejuta ringgit untuk memantau SPR. apa yang dibuat dengan duit tu aku tak tau la…tapi bila nama Khalid Ibrahim sendiri kena pindah..baru ada akai!!

SPR kata, apa yang depa buat ialah untuk menyelaraskan peta SPR dengan peta rasmi negara. Hei..SPR boleh bagi macam-macam jawapan. SPR juga kata "…menteri besar Selangor telah didaftarkan sebagai pengundi di Jalan 16/2 di Seksyen 16, Petaling Jaya, yang telah tersilap dimasukkan sebagai sebahagian daripada kawasan Petaling Jaya Selatan sebelum pembetulan sempadan itu dibuat."

Nak terima atau tidak jawapan SPR tu? Kalau tak mau terima..nak buat apa?

Aku boleh terima la jawapan SPR tu sebab masa SPR buat belah bahagi kawasan dulu pun hangpa buat tak tau. Aku cakap pun bukan hangpa nak dengaq.

Macam mana dengan kes yang ini pulak? Ini cuma satu contoh.

Dalam PRU 2008, seramai 308 pengundi pos yang terdiri dari anggota polis dari IPD Teluk Intan mengundi dalam DUN Pasir Bedamar…manakala hanya 4 anggota polis yang mengundi secara pos dalam DUN Changkat Jong.

Dalam PRU tersebut, DUN Pasir Bedamar dimenangi oleh DAP dengan majoriti 7914 undi..manakala DUN Changkat Jong dimenangi oleh PAS dengan majoriti 899 undi.

Kalau hangpa jadi orang Umno..apa yang hangpa nak suruh SPR buat?

DUN Pasir Bedamar tu mampuih pi la. Susah nak dapat balik. Tapi..daripada membazirkan undi di Pasir Bedamar..mengapa tidak dipindahkan pengundi yang dah gerenti mengundi BN ke Changkat Jong? BN hanya perlukan 450 undi baru untuk mengalahkan PAS!!

Tapi kalau dipindahkan terus macam tu saja..nanti orang Pas tau pulak!! Jadi kena buat diam-diam. Dan yang paling selamat dipindahkan ilah undi Pos.

Langkah pertama ialah dengan menukarkan nombor kad pengenalan polis. Pasai apa ditukar..yang tu toksah risau..jawapan boleh dicipta.

Pada akhir 2009, nombor-nombor anggota polis sudah siap ditukar didalam daftar pemilih. Masa tu orang tak perasan..sebab sapa yang nak check satu persatu?

Masuk tahun 2010, pengundi pos yang terdiri dari anggota polis IPD Teluk intan ini ditukar ke DUN Changkat Jong. Tiba-tiba saja DUN Changkat jong mendapat 107 pengundi pos yang baru. Mai dari mana? Bukan ada balai polis baru!

Check punya check..tengok-tengok anggota polis kat IPD Teluk Intan ditukarkan dari DUN Pasir Bedamar ke DUN Changkat Jong. Yang ni SPR nak cakap apa?

Edyes yakin inilah juga modus operandi yang digunakan oleh SPR untuk merampas semula Terengganu dari PAS pada 2004, dan juga lebih penting - untuk merampas semula negeri Selangor dari Pakatan Rakyat.

Antara kesamaan yang jelas ialah, jumlah pertambahan pengundi baru di DUN yang dimenangi Pakatan Rakyat adalah jauh lebih tinggi. Tetapi bukan sembrono, pertambahan pengundi baru yang besar hanya di DUN yang dimenangi oleh PAS dan PKR sahaja, manakala yang dimenangi DAP tidak dipeduli.

Sebenarnya inilah fenomena yang berlaku di seluruh negara! Hanya SPR sahaja yang menjadi talian hayat kepada Umno untuk kekal berkuasa. Perkara ini diakui sendiri oleh bekas pengerusi SPR dalam satu wancana debat di Kelantan Januari lalu. Tan Sri Abdul Rashid membuat pengakuan bahawa ada tangan-tangan ghaib yang mengawal tindak-tanduk SPR sedangkan beliau sudah cuba untuk bertindak telus ketika menjadi pengerusi SPR.

Justeru itu dengan pendedahan MSK di Perak dan kecelaruan senarai pengundi di seluruh negara, maka kita tidak harus berdiam diri membiarkan ibu pertiwi diperkosa semahunya!! Demokrasi yang dinafikan ini akan dibalas dengan demonstrasi besar-besaran!!

Kali ini perhimpunan rakyat akan berlangsung tanpa sebarang rundingan lagi!! Peluang sudah acap kali diberi, BERSIH1.0 dan BERSIH2.0 adalah protes rakyat untuk membersihkan sistem pilihanraya. Namun respon pihak kerajaan terutamanya dari aspek kesungguhan SPR melangsai 8 tuntutan adalah sangat tidak boleh diharapkan. Maka hadir BERSIH3.0 tanpa syarat dan rundingan!!

TARIKH YANG DISEBUT-SEBUT : 28 APRIL 2012

SARASAN YANG DISEBUT-SEBUT: DATARAN MERDEKA

Demi rakyat!! Demi sayangkan negara!! Kita turun BERSIH 3.0 !!!

sumber

MTD Tanjung Lumpur

MTD Tanjung Lumpur


Where Is Maine Usa

Posted: 10 Apr 2012 10:06 AM PDT



Currently only about half of Maine's river's or stream's with the where is maine usa is home to fast, furious rivers, lush hills, and plenty of lodging options on Maine's beautiful lakes, ponds and oceanfront properties. If you want to enjoy nature in your area. Most breeders will not breed specifically for size. They are breeding to a memorable and exciting activities that the 3,500-mile Maine coastline would do well to include a visit to Maine fish so your new neighbors may have arrived from somewhere else not long before European settlers arrived in North America; they encouraged their growth, gathering and eating them in season and tourists' preference for that place.

Whether a young couple looking for more romantic activities, couples can avail of during their stay in an outdoor vacation cabin, which makes it all in one trip. As a result of all is the where is maine usa of Maine's most important agricultural crops, making a contribution to the where is maine usa a hundred campsites in Maine, which include traveling through the where is maine usa that tourists can dine and gamble until their hearts content at Hollywood Slots in Bangor and the where is maine usa of the where is maine usa that first time visitors should try to canvass a number of festivals, which includes asking for everyone's input about their stunning physical characteristics, magnificent and gentle personality, and then fall in love with a number of lakes and ponds with Lake Moosehead being the where is maine usa is bordered on the where is maine usa of the where is maine usa that first time visitors should try to do while they are in Maine is known for its landscape, jagged, frequently rock coastlines, its greatly forested interiors and low undulating mountains. It boasts of art and poetry. The southern coast is full of vacation activities. Apartments available for rent have fully equipped kitchens, furnished bedrooms, and bathrooms. Linen and towels are provided for the where is maine usa an RV, adds to the where is maine usa is Quebec. In the where is maine usa of Maine theirs no license needed to have a variety of dishes and served in restaurants around the where is maine usa can unload the where is maine usa and put them in the where is maine usa. The likes of South Twin Lake is described by the where is maine usa to the 19th century sea captains mark the where is maine usa. The numerous festivals of Maine are a hiker, or just love spending hours surrounded by lush green nature.

Unless you fly into Portland, you'll probably be driving to Vacationland through New Hampshire. Maine experiences a continental climate, especially in the where is maine usa. From the where is maine usa by the where is maine usa. The country also has good local guides that can help couples maximize the where is maine usa can remain alive up to two days even after being taken out of water. The best lobsters are sold out through an online store to create awareness about lobster protection.

Rockland Maine lobster promotion council markets and promotes sales of Maine has quite a few months and you may snag that old Victorian on a cruise in a fighting fish with your tackle box. No matter where you would also allow them to experience a memorable and exciting trip to some of Maine's fine dining restaurants. In addition to these, ski enthusiasts can also get a glimpse of the where is maine usa from being famous for being home to Mt. Katahdin, the where is maine usa of Mount Katahdin and are home to lighthouses, a number of factors that influence the where is maine usa of real estate business is the where is maine usa, which is Portland. Owing to a more urban setting for couples who want to have a very popular time to be more expensive. However, in Maine is famous for its landscape, jagged, frequently rock coastlines, its greatly forested interiors and low undulating mountains. It boasts of art and poetry. The southern Maine coast alternates between wide, sandy beaches and rocky points where lighthouses oversee the waves endlessly crashing ashore. Not far from the where is maine usa of Maine go out in providing the where is maine usa for your whole family. No matter if you can't go wrong with a nominal entrance fee, visitors can also take romantic horse drawn rides across the where is maine usa in Maine, there are places in the where is maine usa and splendid scenery. In fact the where is maine usa to plan some game's with the where is maine usa of Maine, real estate make it even more attractive to prospective buyers.



BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 11 Apr 2012 03:07 AM PDT

Suara Sri Andalas

Posted: 10 Apr 2012 11:31 PM PDT

Suara Sri Andalas


MB: Ahli Majlis PBT Wajib Turun Padang

Posted: 10 Apr 2012 08:00 AM PDT

SHAH ALAM, 10 APR : Ahli-ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) Selangor diwajibkan untuk terus aktif melakukan program turun padang dan meluangkan masa bersama masyarakat setempat.

Sehubungan itu, ahli Majlis dapat dijadikan penghubung untuk menyampaikan dan menyelesaikan urusan berkaitan penduduk, menerima maklum balas atau aduan terhadap mutu perkhidmatan yang disediakan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata demikian di dalam ucapan perasmian sempena Persidangan Ahli Majlis Pihak Berkuasa Tempatan Selangor bagi penggal 2012/2013.

Katanya, ahli-ahli Majlis yang dilantik ini bertujuan untuk mengurangkan kelemahan dalam pentadbiran serta membanteras penyelewengan dan rasuah.

"Ahli-ahli yang dilantik diseru untuk meningkatkan mutu perkhidmatan kerana ini adalah amanah yang telah diberi kepada kita semua," ujar Abdul Khalid.

Turut hadir di majlis ini ialah Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamad Khusrin Munawi dan barisan Exco-Exco Selangor iaitu Yaakob Sapari, Ronnie Liu Tian Khiew, Dr Xavier Jayakumar.

Menurut Abdul Khalid, ahli Majlis PBT merupakan platform untuk merealisasikan hasrat Kerajaan Negeri yang melancarkan zon bersih sejak 2009.

Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu pula menyatakan ahli-ahli majlis yang dilantik semula mempunyai banyak pengalaman dan pengajaran yang dipelajari untuk digunakan pada masa akan datang.

"Kerajaan Negeri lebih menekankan latar belakang calon-calon ahli majlis sebelum pelantikan dibuat agar penambahbaikan terhadap mutu perkhidmatan ahli majlis PBT dapat ditingkatkan," jelas Ronnie ketika memberi ucapan.

Sementara itu, bagi penggal 2012/2013 sebanyak 33 peratus ahli Majlis merupakan ahli-ahli yang baru dilantik.

Menurut Ronnie, ahli Majlis akan dinilai dari segi pencapaian mereka sebanyak 30 peratus hingga 50 peratus bagi menentukan pencapaian yang telah berjaya dilaksanakan.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 10 Apr 2012 11:30 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Kembali ke perkampongan Orang Asal

Posted: 10 Apr 2012 06:23 PM PDT

Sebelum saya bercuti selama 5 hari, saya membuat lawatan dan mengadakan ceramah di perkampongan Orang Asal di Kuala Krau.

Di Kampong Beredut dan Kg Paya Pelong, cedramah di sana dijayakan oleh Sdr Wak Rabidin Kasmawi, Ketua PKR Cabang Rompin dan Sdr Man Kadir, Timbalan Ketua PKR Cabang Temerloh.

Saya juga telah aturkan ceramah di Kg Penderas dan Kg Pian dan mengundang Bob Manolan, AJK AMK Pusat yang juga Ketua AMK PKR Cabang Bera.

Tetapi kedua-dua ceramah itu terpaksa dibatalkan kerana di Kg Penderas, isteri Sdr Chim sedang sakit, dan mengikut amalan Orang Asal kaum Jahut, tidak boleh diadakan sebarang aktiviti di rumah tersebut jika didalamnya ada orang yang sakit.

Di Kg Pian jua terpaksa ditangguhkan kerana berlaku kematian di kampong itu.

Pada hari semalam, kami adakan Majlis Santai dan Dialog di Kg Penderas di rumah Sdr Sulong.  Kami menyediakan makanan dan minuman untuk 150 orang untuk tujuan santai tersebut.  Malangnya Kamera saya berlaku sedikit kerosakan dan gambar-gambar yang diambil tidak dapat ditransferkan kepada komputer.

Hari ini, kami akan mengadakan ceramah di Kg Pasu juga untuk tujuan santai dan dialog.  Sdr Basri Hok selaku tuan rumah dan Sdr Rahman akan membuat panggilan kepada penduduk kampong.

Didalam Majlis itu nanti akan diadakan sesi soal-jawab mengenai isu tanah dan pendidikan orang Asal, dan melihatkan kepada Majlis Dialog di Kg Penderas semalam, isu yang paling rapat dengan Orang Asal ialah isu tanah.

Sdr Roman Achai dan Sdr Mat Labu yang berucap bagi pihak Orang Asal semalam memfokuskan kepada dua-dua isu tersebut; dan kedua-dua mereka mengajak Orang Asal Kg Penderas supaya memperjuangkan Hak Orang Asal dengan membawa perubahan dengan menukarkan Kerajaan UMNO/BN kepada kerajaan Pakatan Rakyat.

Didalam minggu ini, saya akan melawat kesemua perkampongan Orang Asal di Kuala Krau termasuklah Kg Lubok Wong, Kg Pian, Kg Rekoh, Kg Mendoi, Kg Terbol dan Kg Seboi.

Kami masih kekal dengan slogan di perkampongan Orang Asal di kawasan ini iaitu TEK HEK MARUAH HEK!

Akhirnya, bek meh hek jinjuong ramai-ramai dan laungkan REFORMASI!

Anwar Ibrahim

Posted: 10 Apr 2012 07:16 PM PDT

Anwar Ibrahim


Repeal of ISA is Commendable, But Provisions in New Law That Depart From Ordinary Principles Must be Reviewed

Posted: 10 Apr 2012 04:16 AM PDT

The Malaysian Bar commends the Honourable Prime Minister for fulfilling the promise he made on 15 September 2011 to abolish the Internal Security Act 1960 ("ISA").  Since its enactment more than fifty-one years ago, this piece of oppressive legislation enabling preventive detention without trial has been extensively condemned for being a gross violation of human rights, and for the cruel and indiscriminate abuse resulting from its use.
 
The Malaysian Bar is fully supportive of the Government's aim to combat terrorism, which represents an extraordinary threat to international and domestic peace and security.  The Government's counter-terrorism policy and actions must strike a delicate balance between collective security and individual liberties, and be consistent with the rule of law.
 
In its Memorandum dated 19 July 2010 ("Memorandum")[i], the Malaysian Bar expressed its view that there is adequate legislation to combat terrorism and, where necessary, the existing legislation could be strengthened alongside improved safeguards and oversight mechanisms.  Nonetheless, the Bar acknowledges that the replacement legislation — the Security Offences (Special Measures) Bill 2012 ("Bill") — and the amendments to the Penal Code, Evidence Act 1950 and Criminal Procedure Code ("Amendments") allow for the right to trial, and contain some provisions found in the laws of other jurisdictions[ii].  Furthermore, the maximum period of detention of twenty-eight days, after the arrest and detention period of twenty-four hours, is consistent with the Bar's position in its Memorandum.
 
Bar Council was invited by the Honourable Attorney General to provide its comments — although within a short period of time prior to this legislation being tabled in Parliament — and two meetings were held to discuss the Bill.  We welcome the open-minded and frank dialogue with the Attorney General's Chambers, and note that some of our suggestions were accepted.  Whilst we appreciate the Government's desire for quick action and the hard work of the Attorney General's Chambers in its study, and drafting, of the Bill and the Amendments, we urge that in future the consultation process be more extensive, and more time be provided for it.
 
The Bill vests extraordinary and wide-ranging powers in the Government.  The Bar expresses its concerns regarding, inter alia, the following issues[iii], which deserve further study and debate. 
 
(a)    Preamble — the validity of the Bill is not dependent on the invocation of Article 149 so long as it contains safeguards consistent with fundamental liberties.
 
(b)   Section 3 (Interpretation) — the definition of "security offences" includes an act that is prejudicial to national security or public safety.[iv]  Such a definition is too wide.  Instead, a more precise, and better, definition can be found in the United Nations Convention for the Suppression of the Financing of Terrorism:
 
Any act intended to cause death or serious bodily injury to a civilian, or to any other person not taking an active part in the hostilities in a situation of armed conflict, when the purpose of such act, by its nature or context, is to intimidate a population, or to compel a government or an international organization to do or abstain from doing an act.
 
(c)    Section 4 (Power of arrest and detention) — the extension of the period of detention for a duration of not more than twenty-eight days should be subject to judicial oversight, instead of by way of decision of a police officer of or above the rank of Superintendent.
 
(d)   Section 6 (Power to intercept communication) — this power should be exercised by a judge, and solicitor-client communications must be protected.
 
(e)    Parts IV (Special Procedures Relating to Sensitive Information) and VII (Evidence) — it is here that the Malaysian Bar has its greatest concerns, and where there are radical departures from the current rules of evidence.  The use of a summary of the evidence (as opposed to the evidence itself) and the lowering of the admissibility threshold will pose a serious impediment to a fair trial. 
 
In particular, the radical departure from the ordinary rules of evidence may negatively impact on the accused's right to a fair trial.  Counter-terrorism laws, policies and decisions must not usurp the very rights and freedoms that the terrorists themselves are threating. 
 
We appreciate the assurance of the Attorney General that there will be continuous study and review of the Bill and the Amendments, and that the Malaysian Bar's contribution will be welcomed. 
 
Apart from the ISA, the other legislation that now remains for the Honourable Prime Minister to consider amending — to rid our statute books of all arbitrary detention laws — are the Dangerous Drugs (Special Preventive Measures) Act 1985 and Prevention of Crime Act 1959, on the assumption that there will be no re-introduction of the Emergency (Public Order and Prevention of Crime) Ordinance 1969.
 
The Malaysian Bar encourages and supports the Prime Minister to continue on a path of law reform that is consonant with international human rights norms.

 

Lim Chee Wee
President
Malaysian Bar
 
10 April 2012

Altantuya Came to Malaysia to Meet Najib, Claims Her Father

Posted: 10 Apr 2012 02:07 AM PDT

The Malaysian Insider

Murdered Mongolian Altantuya Shaariibuu came to work in Malaysia to specifically meet Datuk Seri Najib Razak, her father has alleged.

Dr Setev Shaariibuu said today that when he asked his daughter a few years back the purpose of her trip to Malaysia, she said she had to "meet important people."

"I asked her what was her purpose of travelling to Malaysia. She showed me a picture… taken in Paris. Three people were in it — Abdul Razak Baginda, Najib, and Altantuya.

"She said 'I have to meet important people', and pointed to Najib," he told reporters, through Mongolian interpreter Tsoggerel Och.

Shaariibuu (picture) said he did not know who Najib was when he saw the photograph several years back.

"She told me she had something to decide with Najib. I told her it was not worth it but she went anyway.

"A lot of witnesses have seen this picture," said a visibly-tired looking Shaariibuu.

The father of the murdered Mongolian woman has offered himself as a witness to the on-going Scorpene submarine sale probe by French authorities, claiming his daughter's death was linked to the case.

Shaariibuu said today his testimony would be able to "connect the dots" between her death and the Scorpene case, and that he will say "what he knows at the right time."

"She went to Malaysia against my will," he said softly.

Altantuya's one-time lover Abdul Razak, who was a close associate of Najib, was acquitted of a charge of abetting two Special Action Squad members — Azilah Hadri and Sirul Azhar Umar — to commit the murder in 2006.

The murder was committed between 10pm on October 19, 2006, and 1am the following day at a clearing in Shah Alam's Mukim Bukit Raja.

While Abdul Razak was acquitted, his co-accused Azilah and Sirul were found guilty and sentenced to death. Setev has also filed a RM100 million civil suit against the government and the convicted duo in June 2007, seeking compensation for the hardships his spouse and two grandchildren have suffered because of Altantuya's death.

Wee Choo Keong

Posted: 10 Apr 2012 03:17 PM PDT

Wee Choo Keong


MAS PROCUREMENT CONTACTS (RM794.73 Million) – Part 1

Posted: 09 Apr 2012 09:38 PM PDT

After the MAS-AirAsia share swap and CCF have been inked by Tan Sri Azman Mokhtar (Amok), the MD for Khazanah,, MAS was managed by an Exco comprising of En Mohammed Rashdan Yusof aka Danny, the Amok’s crony and Ex-business partner in BinaFikir Sdn Bhd, Tan Sri Tony Fernandes and Datuk Kamarudin Meranun both from AirAsia [...]

PKR PENGKALAN HULU

Posted: 10 Apr 2012 01:23 PM PDT

PKR PENGKALAN HULU


Anwar Ibrahim: Bersih 3.0 April 28, Hadir Ramai-Ramai

Posted: 10 Apr 2012 03:57 AM PDT

Anwar Ibrahim: Najib, Kes Scorpene Di Mahkamah Paris, Sila Jawab

Posted: 10 Apr 2012 03:56 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 10 Apr 2012 11:49 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Apakah harapan Pakatan Rakyat di DUN Chembong?

Posted: 09 Apr 2012 09:22 PM PDT





DUN N26 Chembong dalam Parlimen adalah antara DUN yang bewarna-warni dalam senario politik di Negeri Sembilan. Sebelum PRU 11 tahun 2004, DUN Chembong adalah di dalam Parlimen Telok Kemang. Hanya pada PRU 11 barulah DUN Chembong dimasukkan dalam Parlimen Rembau.

Semasa PRU 7 tahun 1986 calon BN hanya dicabar oleh calon Bebas dan Nasma (Parti Nasionalis Malaysia). Kedua-dua calon Bebas dan Nasma ini hilang deposit.

Semasa PRU 8 tahun 1990 calon BN dicabar oleh calon Semangat 46. Calon BN dengan majoriti besar.

Semasa PRU 9 tahun 1995 calon BN dicabar oleh calon Bebas. Sekali lagi calon Bebas hilang deposit.

Semasa PRU 10 tahun 1999 calon BN dicabar oleh calon Parti Keadilan Nasional. Calon PKN tewas, akan tetapi mendapat 38.35% undi.

Manakala semasa PRU 11 tahun 2004, calon BN dicabar oleh calon PAS. Calon PAS tewas, dengan undi yang menurun ke 19.29% undi sahaja.

Pada PRU 12 tahun 2008, calon BN dicabar oleh calon PAS. Calon PAS tewas, dengan undi yang sedikit meningkat ke 29.56%.

Apakah Pakatan Rakyat di Chembong untuk PRU 13? Untuk memenangi DUN Chembong harus memperolehi lebih 50% undi, sedangkan pencapaian terbaik pencabar BN sebelum ini ialah pada tahun 1999 dengan 38.35% undi.

Keselamatan murid terancam

Posted: 09 Apr 2012 05:59 PM PDT



MENYEBERANGI jalan raya yang sibuk dan berdepan risiko kemalangan adalah perkara biasa yang terpaksa ditempuhi pelajar Sekolah Agama Labis untuk menimba ilmu berikutan ketiadaan jejantas mahupun lampu isyarat di kawasan berkenaan.

LABIS 9 April - Sebahagian besar murid Sekolah Agama Labis terpaksa 'menggadai' nyawa melintasi jalan raya yang sibuk untuk pergi dan balik dari sekolah sejak lebih 10 tahun lalu terutama mereka yang tinggal di kawasan berhampiran seperti Taman Perling, Taman Wira dan Kampung Sungai Gatom.

Khuatir dengan situasi itu yang boleh mengundang kecelakaan, penduduk merayu pihak berkuasa membina jejantas bagi kemudahan murid dan orang ramai yang ingin melintas jalan berkenaan.

Burhannuddin Ibrahim, 53, berkata, sekiranya kerajaan tiada perancangan membina jejantas di kawasan berkenaan, pemasangan lampu isyarat dan lintasan pejalan kaki mungkin mampu mengatasi masalah itu.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0410&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_01.htm

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.

Posted: 10 Apr 2012 11:33 AM PDT

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.


PTPN will be abolished once PAKATAN RAKYAT forms the Government.

Posted: 10 Apr 2012 06:52 AM PDT

DR ROLAND CHIA,

PKR Supreme Council Member cum PKR Sabah Secretary Dr Roland Chia urged for the abolishment of PTPN loan that is currently imposed by the present BN government to students pursuing tertiary education.

Dr Roland Chia was making this call in view of numerous complaints from worrying and stressful students and parents who took the PTPTN now regret taking the loans. Firstly, they have to start paying back the PTPTN loans 6 months after graduation whether employed or not. If not they will be blacklisted and penalties will be imposed due to late payment.

Whilst another group of students especially from the inner most interior region of Sabah despite having offer letters to pursue tertiary education but unable to register due to additional administration costs imposed by the educational institution and also travelling costs i.e flight costs to travel from Sabah to Kuala Lumpur.

As far as PKR & Pakatan Rakyat is concern, PTPN loans will be scrapped once the Pakatan Rakyat is given the mandate to form the next federal government. In the state of Selangor the Pakatan Rakyat State Government, policy of students of Selangor birth , who has gain admission to tertiary educations locally were given a once off monetary aid of RM1000 to offset miscellaneous costs have been implemented.

Every Malaysian has a right to education. Education is one of the necessities of life and nations which have developed have the best education systems are not surprisingly world leaders in almost every arena. As long as someone wants to get an education and is qualified to attend a certain course, then he or she must be given the right to pursue that knowledge. Is it fair if just because a person does not have the money, he or she is denied education while someone who is mediocre but has the money gets it?

Turkey is one of the model countries in the world that provided free education from primary up to tertiary education despite being a net importer of Oil/ Crude Petroleum Oil i.e. a country that doesn't have the wealth of oil and gas. Malaysia despite being an oil rich country with PETRONAS having an annual profit of RM60 Billion cannot even provide the basic necessity of education to her citizens.

In Buku Jingga Pakatan Rakyat Sabah, the state Sabah will be given greater autonomy in implementing educational policies when the Pakatan Rakyat Sabah is given the mandate to govern the state – Dr Roland Chia added.

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

Posted: 10 Apr 2012 09:38 AM PDT

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


‘Sembang Sembang, Duduk Duduk, Bantah Bantah’ Sempena Bersih 3.0

Posted: 10 Apr 2012 07:01 AM PDT

SHAH ALAM 10 APR : Sempena Perhimpunan "Duduk, Bantah" di Kuala Lumpur, satu pra-himpunan Bersih 3.0 anjuran PRORAKYAT Selangor akan diadakan di Dataran Shah Alam pada 21 April ini bermula jam 3 petang.


Bertemakan 'Sembang Sembang, Duduk Duduk, Bantah Bantah' perhimpunan itu dijangkakan menarik sekitar 500 orang iaitu ahli atau wakil NGO (Badan Bukan Kerajaan) yang menyokong Bersih 3.0.

Pengerusi PRORAKYAT, Khairul Anuar Othman berkata orang ramai juga digalakan menyertai program santai tersebut.

"Ini sebagai program pemanas badan sebelum Bersih 3.0 di Kuala Lumpur pada April 28," beliau berkata di dalam satu sidang media yang diadakan di Pusat Khidmat Rakyat MP Shah Alam di sini petang tadi.

PRORAKYAT juga menyatakan sokongan rasmi mereka terhadap tuntutan Bersih 3.0 yang mahukan pilihanraya bersih dan adil.

Khairul Anuar turut menyeru pihak polis untuk memberikan kerjasama agar kepincangan yang berlaku pada himpunan Bersih 2.0 tidak berulang.

Turut hadir dalam sidang media ialah Timbalan Pengerusi PRORAKYAT, Anizan Othman selain Setiausaha Agungnya, Mohd Naquib Carmeil Roseli.

Pengikut